aku bukan sang pujangga,indah menutur bait2 indah..aku bukan sang pendeta,duduk diatas mihrab bertapa..aku bukan ahli sufi,lancar menutur bait berharga..
aku hanya,AKU..punyai kehidupan tersendiri.kerna aku tak punya apa,maka aku hanya mampu kongsikan rentetan hidupku...

Tuesday 19 July 2011

YOUR OPINION...

sedang enak bergolek-golek diatas katil sambil bergelak-ketawa dengan 2 sahabat seperjuangan...

"jom solat.!!",roomate,A melaung,mengajak kami menunaikan solat fardhu zohor...
(dari dalam bilik,azan dari surau berdekatan tak mampu didengari..)

"jom.."sahut aku,
lantas segera aku ke bilik air,ambil wudhu' meninggalkan 2 sahabat yang masih lagi dengan sisa ketawa

"tak pe lah B,awak masuk dulu,kte lepas awak..",si C menunjukkan ke'ithar'annya
"tak pe lah C,kte lepas awak lah..",si B tak kurang juga sifat 'ithar'nya

aku yang baru keluar bilik air,mendapatkan mereka..
"nak tanya 2 soalan boleh?...ehh..pendapat?.."..mereka masih dengan sisa ketawa,apa yang menarik,aku kurang pasti..

"nak tanya apa?pasal amik wudhu'?"

"para sahabat,dalam berukhuwwah,apa moral yang kte boleh contohi?",soalku

dengan penuh yakin,B jawab  "thiqah..","macam dalam kisah sahabat yang pas2 air tu..",aku dan C pandang sesama sendiri..

"ithar kot...",aku cuba betulkan..B tersedar dengan ketelanjurannya akibat excited nak jawab soalan..tawa meletus lagi antara kami

"ok..1 pendapat lagi..para sahabat,dalam beribadah,apa yang kte perlu contohi?",soal aku lagi..
B yang segan dengan kekhilafannya tadi lantas meminta C pula menjawab.

"emmm..ibadah umum @ khusus?",soal C..
"mana2 je..ibadah secara overall"..ter'advance' la pulak C nih..
"awak bagitau je lah".malas nak meneka.

"tak ada ithar"jawabku bersahaja
"ha?"..ada riak kurang mengerti pada wajah keduanya
aku ketawa..
"dalam beribadah,sahabat tak ber'ithar'..",ulangku tersenyum.

ketawa meledak lagi..menyedari diri masing-masing ibarat tertusuk duri sembilu..
Lantas keduanya menerpa ke biik air,berebut..dan aku,tersenyum lagi..
sedangkan si A dah lenguh duduk menanti kami untuk solat berjemaah..

secoret dua :
  1. ithar (mendahulukan sahabatnya) dalam berukhuwah merupakan darjat tertinggi dalam tingkatan ukhuwah,sedangkan salamatul sodr (berlapang dada) merupakan serendah-rendah darjat dalam berukhuwah..
  2. ITHAR..terbukti setelah selesainya perang yarmouk,.terdapat 3 sahabat yang cedera parah..salah seorangnya meminta air,lalu dibawakan kepadanya air,belum sempat dia minum,terdengar sahabatnya disebelah merintih meminta air,lalu disuruh si pembawa air memberi air yang dimintanya kepada sahabat tersebut.apabila air telah sampai kepada sahabat yang ke-2,belum sempat beliau minum,terdengar sahabat disebelah nya merintih meminta air,beliau meminta air tersebut dibawakan kepada sahabat yang ke-3.lalu,bergegas sang paramedik mendapatkan sahabat ke-3.belumpum sampat diberikan air,sahabat tersebut telah syahid,lalu bergegas beliau ke sahabat ke-2,telah syahid juga,bergegas pula ke sahabat yang pertama,dan beliau juga telah syahid,,inilah sifat 'ithar' yang sebenar..
  3. apabila tiba waktu solat,para sahabat akan segera meninggalkan segala pekerjaan yang dilakukan..kedai-kedai dibiarkan,rumah-rumah ditinggalkan..
  4. apbila nak solat,para sahabat akan berebut-rebut untuk berada di saf hadapan,mengejar pahala yang dirahsiakan Allah..sehinggakan,terpaksa membuat undi bagi menentukan siapa yang akan berdiri dibelakang Rasulullah dalam bertemu Sang Pencipta..

maksud hadith..(maaf,lupa matannya)
jika hambaku mengetahui ganjaran bagi orang yang berada di saf hadapan,maka mereka akan datang kepadanya walau dalam keadaan merangkak..

No comments:

Post a Comment