aku bukan sang pujangga,indah menutur bait2 indah..aku bukan sang pendeta,duduk diatas mihrab bertapa..aku bukan ahli sufi,lancar menutur bait berharga..
aku hanya,AKU..punyai kehidupan tersendiri.kerna aku tak punya apa,maka aku hanya mampu kongsikan rentetan hidupku...

Friday 1 July 2011

belajar dari kehidupan..

semalam...

andak (drjh 4) bru hbis mandi,tuala dibiarkan dilantai..aku pnggil..

aku : penah tgk cite karate kid?

andak : oh..cite jackie chan ajr bdk negro tu karate?xpenah lg..tgk sket2 je..

aku : nk tau cmne dia train bdk tu smpi pndi karate?

andak : (pndg aku dgn penuh teruja)

aku : bdk tu,kelemahan dia,xsuka sangkut jaket dia lpas blik rmh..jd,jackie chan train dia melalui kelemahan dia..

aku : selama bbrpe hr,bdk tu (xingat nama) hanya belajar bukak jaket,cmpk kat lantai,angkt blik,sangkut kat paku,..then,pki blik,bukak smula,cmpk kat lntai..dan terus ulang-ulang bnd yg sama..bhari2 wat bnd yg sma..sampai bdk tu fed up..

andak : (muka pelik)

aku : kerana..setiap kehidupan adlh karate...

andak : (start melakukan aksi2,biasala lelaki)

aku : sebab tu,jgn malas nk sangkut tuala...(pndgn aku halakan ke tuala,dia akur..)

tapi,x smpi 15 minit lpas tu,che yah(drjh 1) yg bru selesai mandi plak mencampakkan tuala ke lantai..
xlarat nk cita bnd yg sama,aku pnaggil dia+merenung tuala yg dicampakkan...

che yah : oh..sori  (sambil angkat tuala,sangkut)

moral of the stories :

  1. "ajklah ke jalan tuhanmu dengan hikmah(kebijaksanaan) dan peringatan"
  2. kenalpasti apa kelemahan,kelebihan,kegemaran mrk yg kte ingin tegur..spy lbih mudah utk umpan kte mengena..
  3. marah bkn penyelasaian
  4. "HIDUP ADALAH TARBIAH"..

No comments:

Post a Comment